Når Copenhagen Historic Grand Prix finder sted d. 7.-8. august – første weekend i august – handler det ikke alene om spændende racerløb i Fælledparken, også Alfa Romeos 100 års jubilæum vil blive fejret ved samme anledning.

Både på og udenfor asfalten vil publikum kunne se et bredt udsnit af kendte Alfa Romeo’er, der på den ene eller anden måde har skrevet sig ind i motorsportshistorien. Ikke mindst de kendte Alfa Romeo Giulietta modeller vil være repræsenteret i et pænt antal og så benyttes Grand Prix’et også til at skrive et stykke dansk Alfa Romeo historie: Den smukke park i hjertet af København er stedet, hvor der netop er officiel Danmarkspremiere på den helt nye Giulietta, som for første gang så offentlighedens lys på det berømte Genève Motorshow i marts. Men i Genève stod bilen stille – i Fælledparken får den lov at køre oven i købet som banechefen bil og som Pacecar!

”Levende” motorsportshistorie
Den italienske bilfabrik er udtryk for et stykke ”levende” bilsportshistorie. Alfa Romeo har skabt nogle af historiens mest vindende racerbiler og oven i købet har man formået, at overleve to verdenskrige uden at miste den sjæl og entusiasme, der er lagt i hver eneste af de biler, fabrikken producerer.

Alfa Romeo blev etableret d. 24. juni 1910 af en gruppe af italienske entreprenører og forretningsmænd. Firmaet blev kaldt Anonima Lombarda Fabbrica Automobili – A.L.F.A. (frit oversat: Firma Lombardiet Automobil Fabrik) og det siden så berømte logo udtrykker forbindelsen til Milano: Det røde kors fra byvåbnet og Visconti familiens ”snog”. Den første sportsvogn var ”24 HP”, en model, som lige fra begyndelsen stod for et højt mekanisk niveau, høj ydelse (!) og køreglæde – elementer, som er ført videre hele vejen igennem Alfa’s historie.

Det var ikke let, at få økonomien til at hænge sammen med udbruddet af 1. Verdenskrig og i december 1915 blev fabrikken overtaget af en ingeniør fra Napoli ved navn Nicola Romeo – og firmanavnet blev ændret til Alfa-Romeo. Fabrikken blev holdt i gang ved at lave alt lige fra motorkompressorer, ammunition, flymotorer – og tog! Men efter krigen gik man tilbage til den oprindelige produktion af biler.

10 sejre i Targa Florio
Det første kapitel i motorsportshistorien skrev Alfa Romeo i 1923, da fabrikken vandt det nu legendariske Targa Florio race. Det blev den første af i alt 10 sejre og det var stedet, hvor det berømte firkløver, som siden har været Alfa Romeos sportsemblem, blev set første gang. I 1925 vandt Alfa Romeo med ”P2 Gran Premio” historiens første verdensmesterskab for biler – et mesterskab, der blev vundet i alt fem gange.

I 1930’erne blev der skabt berømte Alfa Romeo modeller, som foruden P2 inkluderede 6C, 8C og ikke mindst Grand Premio Tipo B-P3 i 1932. I samme årti begyndte Alfa Romeo-legenden for alvor at tage form. Store racerkørere som Antonio Ascari, Tazio Nuvolari og ikke mindst Enzo Ferrari kørte mange sejre hjem til fabrikken, bl.a. 11 sejre i Mille Miglia, fire sejre i træk i 24-timers Le Mans plus sejrene i Targa Florio. Og i samme periode begyndte man for alvor, at overføre erfaringerne fra racerbanerne til de serieproducerede standardmodeller.

I 1933 blev Alfa-Romeo overtaget af en italiensk institution, der havde til formål at genopbygge virksomheder, der havde ondt i økonomien efter Wall Street kollapset i 1929. Virksomheden blev gennem-rationaliseret og produktudvalget, som var ekspanderet i alle retninger, begrænset, bl.a. til produktionen af almindelige personbiler og ikke mindst racerbiler.

Selvbærende karrosseri
Efter 2. Verdenskrig genoptog man produktionen allerede i 1946. Den første Alfa Romeo baseret på en monocoque konstruktion (et selvbærende karrosseri) så dagens lys i 1950 og det første egentlige samlebånd blev taget i brug. Modellen blev kaldt 1900 og den var Alfa Romeos første i masseproduktion, kendt som bilen, der vandt racerløb i weekenden og resten af ugen fungerede som familiens køretøj.

Alfa Romeo vandt den første Formel 1 VM-titel, da mesterskabet blev etableret i 1950, Alfa Romeo Alfetta 158 blev fulgt af 159, med den kraftigste 1500 ccm motor nogensinde: 425 hestekræfter og over 300 km/t. De kunne også køre hurtigt dengang og Juan Manuel Fangio vandt VM i bilen i 1951.

I 1954 byggede Alfa Romeo Giulietta Sprint, som på mange måder var teknologisk banebrydende og en model, hvis historie genoplives her i 2010, hvor Alfa Romeo som nævnt har Danmarkspremiere på den nye Giulietta i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix.

Giulietta blev i 1960’erne fulgt af Giulia samt et bredt antal af varianter med og uden tag – og mere eller mindre sportslige. Racerteamet Autodelta blev etableret og det gik fra sejr til sejr i det årti.

Verdensomspændende
Alfa Romeo var blevet verdensomspændende, og sidst i 1960’erne og i løbet af 1970’erne dukkede der bilmodeller op som Alfasud (som i 1983 blev afløst af Alfa 33), Alfetta (som i 1984 blev erstattet af Alfa 90) – og i 75 jubilæumsåret, 1985, blev Alfa 75 introduceret.

I 1987 skiftede fabrikken ejer på ny. Denne gang gik firmaet til Fiat gruppen, som siden har sikret Alfa Romeo økonomisk. Men Alfa Romeo har også selv bidraget gevaldigt til de senere års succes med biler som 145, 146, 147, 155, 156, GTV, Spider, 164, 166 og i de sidste årti af 159 og Brera samt spændende historisk interessante bilmodeller som 8C Competizione, 8C Spider og ikke mindst den meget iøjefaldende kompakte mellemklassebil, MiTo.

Alfa Romeo Giulietta Sprint fra 1954 var på mange måder teknologisk banebrydende. Giulietta navnet genoplives i 2010 jubilæumsåret og den har officiel Danmarkspremiere ved Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken d. 7.-8. august.

Den nye Alfa Romeo Giulietta har Danmarkspremiere ved Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken d. 7.-8. august.