Det er nogle af landets bedste racerkørere, som kommer til Bellahøj Park ved årets udgave af Copenhagen Historic Grand Prix. For første gang ­nogensinde køres der om fulde mesterskabspoint til AutoMester DTC i ­hovedstaden, og det kommer bestemt ikke til at gå stille af sig.

 

Har du fulgt TV2 Sports live-transmissioner fra forårssæsonens tre første afdelinger, kan du ikke være det mindste i tvivl. Du bliver præsenteret for drama, tæt race og masser af aktion, når kørerne fra AutoMester Danish Thundersport Championship for første gang optræder på Bellahøj Park.

Bilerne er de største ved CHGP målt på de fysiske dimensioner. Kørerne er også de største. I hvert fald målt på egoer. Der er nemlig ikke meget stiff british upper lip eller after you, sir over den indsats, som DTC-kørerne lægger for dagen, når lyset slukker og bilerne bliver sendt afsted på Bellahøjvej. Så gælder det om at være den første kører, som runder venstresvinget til Hvidkildevej og lægger afstand til forfølgerne, inden feltet når Hulgårdsvej.

Copenhagen Historic Grand Prix er den fjerde af de i alt otte afdelinger, som tæller med i kampen om årets AutoMester Danish Thundersport Championship.

Casper Elgaard er forsvarende mester, men han halter efter. Han vandt godt nok seneste DTC-afdeling på Padborg Park, og selv om han fire ud af seks gange er sluttet som toer i de kvalifikationsheat, som også indgår i løbsserien, så tynger tre nulscorer ham. Han er blot sekser i tabellen, og han har en reelt frygt for, at han kan få svært ved at reducere det forspring, Jan Magnussen har opbygget på førstepladsen.

Big Mag fik langt fra en perfekt sæsonstart. Han blev elimineret i en startkollision ved premieren på FDM Jyllandsringen og fik også reduceret sit pointudbytte, da han fik bremsesvigt og endte med at sende Sebastian Aarvik ud af det ene af de to kvalifikationsheat på Padborg Park. Men er der noget, som Le Mans-veteranen kan mestre, så er det bybaner.

Når det gælder løb på danske baner, der ikke er omgivet af græs, men beton, er han ubesejret. De otte løb, der er blevet kørt for DTC-klassen ved Classic Race Aarhus, har alle haft Jan Magnussen som sejrherre. Og det stopper ikke her. De mange år i nordamerikansk racing med Corvette Racing har bragt ham rundt på de fleste gadebaner i Canada og USA, og der er stort set ikke en, han ikke har vundet på. Det giver en erfaring, som man ikke kan teste sig til ved at tilbagelægge nok så mange omgange på en permanent racerbane.

Men DTC ved CHGP bliver ikke “The Casper And Jan Show” sådan som CanAm-serien for snart 50 år siden var “The Denny And Bruce Show.” Der er mange flere om buddet.

Mikkel C. Johansen har hele to gange i år vundet kvalifikationsheat, men har endnu ikke haft heldet med sig i et finaleløb, mens norske Marius Nakken har vist en konstant stigende formkurve. Fra ukendt normand er han gået til at være ham, som konstant blander sig i fronten af feltet og på podiet. Han er hurtig og han er sikker. Og derfor er det ham, som er tættest på Jan Magnussen i tabellen.

Men hvad med Dennis Lind, vil nogen sikkert spørge? Og med god ret. 2013-mesteren fik en super start på denne sæson med en finalesejr, der blev bakket op af en første- og en fjerdeplads i kvalifikationsheatene ved premieren på FDM Jyllandsringen, som gav ham en solid føring. Den føring mistede han imidlertid ved seneste DTC-runde på Padborg Park efter usportslig adfærd efter at målstregen var blevet passeret. Episoden kostede ham ikke blot en række løbspoint, men også en suspension for den resterende del af sæsonen. Den kendelse er blevet anket og i skrivende stund kendes udfaldet ikke. Men får Dennis Lind medhold, vil han med sikkerhed være en af de toneangivende kørere rundt om Bellahøj Park.

Ronnie Bremer skal vi heller ikke glemme.

Det er ikke uden grund, at han er den dansker, der har opnået de største resultater for en dansker i nordamerikansk formelracing. Han blev nummer tre i sin første sæson i den nye generation af DTC (han havde faktisk flere starter i DTC 1.0 i en Peugeot 306 GTI – se næste side), men har ikke helt forvandlet den lejlighedsvise speed til klokkeklare resultater.

Og den store joker er Kasper H. Jensen. I sin Dodge Challenger har han taget løbsserien med storm, og selv om han lige har taget hul på sin første fulde DTC-sæson, er gadebaner ikke ukendt territorium for ham. Han har kørt to gange ved Classic Race Aarhus (første gang i OK Mobil 1 Legend Car og anden gang i DTC), og så har han fra den tyske Volkswagen Scirocco Cup erfaring med Norisring i centrum af Nürnberg!