Den er 2,4 kilometer lang og ifølge den ni-dobbelte Le Mans-vinder og CHGP ambassadør, Tom ­Kristensen, et mesterværk at køre historisk race på. Vi taler naturligvis om Bellahøj Park.

På startlangsiden på Bellahøjvej vil de hurtigste biler nå over 200 km/t. Det gælder om at bremse senere end dine konkurrenter, men heller ikke for sent, da sving 1 er et markant 90 graders venstresving, der hælder en anelse udad, samtidig med at vejens forløb ændrer karakter til at gå ned ad bakke.

Banens nedadgående forløb betyder medløb, når der accelereres med åbne gasspjæld ad Hvidkildevej. Andet og tredje gear for de fleste, mens de kraftigste racermotorer vil nå begyndelsen af fjerde gear inden et nyt venstre sving igen tester bremsesystemet til det yderste. Hårdt på bremsen, asbesten river dig i næsen, og farten børstes af med samme fornemmelse, som hvis du løber ind i en glasdør. En let understyring i indgangen af svinget bliver til en svag overstyring i udgangen, mens Ryttergården på inderkredsen forsvinder i sidespejlet. I næste øjeblik accelererer du igen. Op gennem gearene mens raceren placeres mellem konkurrenterne hen mod chikanen, der er en udfordrende serie af sving, indover parkeringsarealet på nordøstsiden af Grøndal MultiCenter.

Derefter følger et venstreknæk med et krævende forløb. Tricket er at placere sig optimalt for at bære mest mulig fart ind i svinget og med videre op ad bakken ved Frederikssundvejs-tunnelen. Her skifter asfalten fra fin til grov med mere friktion og hårdere arbejde for dækkene. Samtidig vil sporriller i underlaget medføre uro i undervognens balance, hvilket sætter racerens mekaniske færdigheder på en hård prøve.

I et speederkontrolleret firehjulsdrift drøner vi fra højre side af banen over apex og videre helt ud til betonbarrieren. Accelerationen er rå og intens frem mod busstop-chikanen, hvis højre-venstre forløb stiller store krav til chaufførens færdigheder bag racerrattet. Selv små fejl straffes nådesløst her. I en kombination af fart, balance og millimeterpræcision styres raceren så tæt på chikanens markeringspunkter, at sidespejlene bliver helt matte af skræk. Det er banens sværeste sving, hvor selv den mindste fejl sætter bilen i betonen. At snitte autoværnet er tilladt, men at ramme det kan have katastrofale konsekvenser. Der skal køres helt til grænsen for den optimale omgangstid.

Efter chikanen leder et dybt venstresving ud til langsiden, og udgangs­hastigheden og optimale gearskift bestemmer, hvor meget fart du får med dig ned ad langsiden mod start- og mållinjen. Omgang efter omgang!