Klasse C tæller historiske biler op til 1971 under 1.300 cm3

Vrælende MG’er, arrige NSU’er med hvæsende hækmotorer og ­luftkølede Fiat 500 med Abarth-tuning giver garanti for jævnbyrdige dyster.

Ganske vist har bilerne i denne klasse små motorer og derfor ikke noget imponerende antal hestekræfter set med nutidens øjne, men her er stadig fart over feltet og masser af dramatik. Og præcis som i dag var der også god markedsføring i at vinde motorløb dengang. Det betød at rigtig mange fabrikanter meldte sig på banen. I dag kan vi derfor nyde et enestående stort og bredt felt af racermodeller fra Fiat, Abarth, Mini Cooper S, Ford Angelia, Hillmann Imp, NSU 1200 TT med flere.

Klasse D tæller historiske biler op til 1971 over 1.300 cm3

Her køres der race i motorstærke biler som BMW 2002, Ford Escort BDA og de allesteds nærværende Ford Lotus Cortina. Nyd også de populære ­indslag med store amerikanere som Ford Mustang og Chevrolet Corvette

Klasse D er som klasse C, men med væsentlig større motorkraft. Så her er der for alvor fart over feltet. “Win on Sunday – Sell on Monday”, var mottoet, der flittigt blev anvendt af de store bilfabrikker tilbage i 60’erne. Succes på racer­banerne betød succes i salgslokalerne. Det fik flere af bilproducenterne til at fremstille specialversioner af deres biler. Dengang var Ford ­toneangivende med Lotus Cortina og Escort BDA. Flere andre fulgte dog godt efter – Alfa Romeo GTA, Volvo 142S, BMW 2002 Ti og mange andre.

Reglerne her er stadig som i standardvogne op til 1965, men disse specialversioner af almindelige folks biler er særdeles potente. I denne klasse finder vi et par yderst kraftfulde Ford Mustang-modeller med brølende V8-motorer, der betager store og små med et stærkt involverende inferno af lyd. I de snævre kurver og langsomme sving har de store amerikanere det svært mod vævre og motorstærke europæiske biler som den 2-dørs sedan BMW 2002 Ti. Specialudgaven med 2-liters motor og dobbelte karburatorer havde 130 hk ved 5.800 o/min ved debuten i 1968, hvilket med en køreklar vægt på 1.062 kg gjorde den særdeles hurtig. Og det er den stadig.