Den danske supersportsvogn Zenvo med 1.163 hk kører med i Race for Riget

//Den danske supersportsvogn Zenvo med 1.163 hk kører med i Race for Riget

Den danske supersportsvogn Zenvo med 1.163 hk kører med i Race for Riget

Zenvo deltager som udstiller til Copenhagen Historic Grand Prix. Den danske producent af supersportsvogne forventer at fremvise virksomhedens nyeste model, TS1 GT og måske endda i form af den særlige 10 års jubilæumsmodel. Publikum bliver ikke kun forkælet med noget godt til øjnene, også ørerne vil kunne høre lyden af Zenvo rundt på Bellahøj Park, når firmaet indsætter racerversionen TSR i Race for Riget, hvor publikum mod betaling kan købe sig til en køretur i passagersædet.

Danske Zenvo Automotive blev grundlagt i 2004. Den første prototype, af hvad der senere blev til Zenvo ST1, stod færdig i december 2008, og produktionen begyndte i 2009.

Ved første øjekast ligner den danske supersportsvogn sig selv, men den har faktisk modtaget et større facelift på afgørende punkter. Den største ændring er i kabinen, som er helt ny. Digitalinstrumenterne er introduceret tidligere, men de har fået ny og forbedret grafik, så de er lettere at aflæse. Dertil er der kommet en helt ny centerskærm med nyt infotainment-system, designet på cockpittets midterkonsol er også ny, og der er kommet nye materialer i hele kabinen.

Udvendig kendes den reviderede model først og fremmest på en nye hækspoiler. Den er stadig integreret i karrosseriet, men den er mere aggressiv end hidtil. Den nye spoiler er en del af en større aerodynamisk udredning, som har medført en del andre mindre ændringer, som har givet motoren bedre køling og bilen større stabilitet ved høj fart.

Ligesom tidligere er Zenvo bygget op omkring en central monocoque i stål med karrosseri i kulfiber. Motoren er den samme, som blev vist på TSR-modellen, der havde premiere på udstillingen i Genève i 2016. Udgangspunktet er stadig en V8-motorblok, men den nye motor har fået en flad krumtap, og to Rotrex-kompressorer i stedet for den gamle løsning med turbo og skruekompressorer.

Til sammen gør de tekniske ændringer den nye motor betydeligt lettere end hidtil. Alene den enklere krumtap sparer motoren for 11 kilo, og en behagelig sidegevinst er en motor med højere villighed til at tage omdrejninger – og den er EURO-6 godkendt. Effekten er uændret (1.100 hk), men et nyt ESP-system, der arbejder sammen med en ny kobling, styrer effekt- og især momentudviklingen, så bilen stadig er harmonisk at køre også ved lave hastigheder.

Opleve racerversionen TSR i Race for Riget

Baneversionen TSR er en lettere og mere hardcore udgave af gademodellen. Foruden de sparede kilo yder V8-motoren hele 1.163 hk, og det sikrer præstationer i den absolutte superliga. Når der først er kommet varme i de hærdebrede specieldæk fra Michelin er Zenvo TSR i stand til at nå de første 100 km/t på blot 2,6 sekunder. Topfarten afhænger af bilens opsætning. For dem der foretrækker acceleration over tophastighed har Zenvo en indstilling, hvor topfarten er sat til 325 km/t. Men den kan også være højere. Til sammenligning er gadeversionen elektronisk begrænset til 375 km/t.

Race for Riget køres én time både lørdag og søndag, og billetter købes på dagen i Ryttergården i samme område, hvor Race for Riget-bilerne er placeret. Alle indkørte midler doneres ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet.

 

Af | 2017-06-23T08:56:05+00:00 fredag, 23. juni 2017|