Danish Thundersport Championship kørte ved sidste års CHGP for første gang en mesterskabstællende afdeling i København. Og der var ikke meget meget ”stiff british upper lip” eller ”after you, sir” over den indsats, som DTC-kørerne lagde for dagen, da lyset slukkede og bilerne blev sendt af sted på Bellahøjvej. Så galt det om at være den første kører, der rundede FTZ-svinget til Hvidkildevej og efterfølgende lagde afstand til forfølgerne, inden feltet drejede til venstre i elf-svinget ud på Hulgårdsvej.

I deres første optræden på Bellahøj Park præsenterede det samlede DTC felt på mere end 20 biler drama, tæt race og masser af aktion til stor begejstring for de titusindvis af tilskuer, der intenst fulgte med fra tribunerne omkring den mere end to kilometer lange bybane.

Målt på størrelse hører de store amerikaner-inspireret racerbiler, der anvendes i DTC-serien, til blandt de absolut største. Men også navnene i feltet er blandt de største.

Og til sommeren Copenhagen Historic Grand Prix kører MASCOT DTC klassen igen en fuld mesterskabstællende afdeling, hvilket giver en unik lejlighed til et glædeligt gensyn med racerstjerner som Jan Magnussen og Casper Elgaard samt ikke mindst de unge talenter Kasper H. Jensen, Mikkel C. Johansen med flere.

På en racerbane der ikke er omgivet af græs og sandfang, men derimod betonbarrierer, er der ikke plads til fejltagelser. Det så vi allerede i 2015, hvor feltet leverede tre spændende motorløb med overraskende overhalinger og uheldige sammenstød.

Som Jan Magnussen sagde det efterfølgende: ”Det er som at køre racerløb i en tagrende – men hold op, hvor er det fedt…”