Copenhagen Historic Grand Prix

CHGP 2019 | 3. - 4. august 2019 | #chgp2019

Endnu en Le Mans legende til start i Royal Pro/Am

Endnu en Le Mans legende til start i Royal Pro/Am

Den tidligere Le Mans-vinder, Jürgen Barth, kommer til Copenhagen Historic Grand Prix den 5.-6. august for at deltage i det traditionsrige Royal Pro/Am, hvor den 69-årige tysker vil være til start sammen med Lars Rollner i en Porsche 911.

Jürgen Barth er berømt for sin Le Mans sejr i 1977 samt for hans triumf i 1980 i 1.000 kilometer løbet på Nürburgring. Men historien kunne have været ganske anderledes, hvis hans familie havde valgt at blive boende i det tidligere Østtyskland.

Flere beskriver historien om Jürgen Barth som en spionroman. Han er født i byen Thum i 1947, en by som snart herefter blev indlemmet i det, vi kender, som det tidligere Østtyskland. Hans far Edgar var selv racerkører før Anden Verdenskrig, og begyndte sin karriere på en DKW motorcykel for derefter at rykke videre til sportsvogne fra BMW. Efter krigen blev BMW-fabrikken i Østtyskland omdannet til Eisenacher Motorenwerk (EMW), og Edgar fortsatte med at køre væddeløb for dem. Men i midten af 1950’erne blev det klart, at socialisme og motorløb ikke kunne forenes, og i 1957 accepterede Edgar et tilbud fra Porsche om at køre løb for dem i Vesttyskland.

Mens faderen havde succes hos Porsche, var 10-årige Jürgen tilbage i Østtyskland sammen med sin mor. Men i takt med at Østtyskland strammede grebet om grænserne til Vest, flyttede den lille familie i små bidder deres ejendele fra familiens hjem i Øst til en ny tilværelse i Vest tæt på Porsches hovedkvarter i Zuffenhausen.

Efter endt skoletid startede Jürgen Barth i 1963 som mekanikerlærling hos Porsche, hvor han, efter tre år, rykkede videre til mærkets PR-afdeling. Her blev han involveret i dækningen af rally-indsatsen i slutningen af 60’erne. Hans indsats medførte et stærk bånd til kørerne, og for en kort bemærkning fik han en tjans som rally-navigatør. I 1968 stillede Barth dog til start som chauffør i en Porsche 356 i Stuttgart Lyon Charbonniere løbet, hvor han sluttede som nummer fire til trods for at være i felt med hurtigere biler.

Le Mans æraen tog fart i 1971, og hurtigt fik Jürgen Barth et rygte, som en kører der ikke kun var hurtig, men også én af de bedste til at passe på materiellet. Den første og eneste sejr på Le Mans kom i 1977 sammen med Jacky Ickx og Hurley Haywood, men det var ikke uden den velkendte Le Mans dramatik. Jacky Ickx var nemlig oprindeligt sat på bil #3 med chassis 002, der havde vundet året forinden, men da bilen gik i stykker slog Ickx sig sammen med Barth og Haywood i Porsches #4 bil med søsterchassiset 001.

Trods sin alder er Jürgen Barth stadig aktiv i historisk motorsport, og han kan opleves til Copenhagen Historic Grand Prix den 5.-6. august i København.

Luk menu
×
×

Kurv