Som en ufravigelig del af det traditionsrige Copenhagen Historic Grand Prix blev der i weekenden kørt Royal Pro/Am, hvor en professionel racerkører deler historisk racerbil med en dygtig amatør.

Royal Pro/Am har med rette udviklet sig til en publikumsfavorit gennem årerne, og der var igen pragtfuld race og både nerve, spænding og intensitet helt frem til sidste omgang i søndagens finale heat.

Forud var kørt et kvalifikationsheat lørdag formiddag, hvor det ikke overraskende var den forsvarende vinderduo fra 2013, Jan Magnussen og Andreas Rolner, der var hurtigst i deres Porsche 911. De næste tre pladser var domineret af Cortina Racing, overraskelsen kom i form af bil nr. 71, der var anden hurtigst. Her sad nemlig Audi-piloten Lucas di Grassi bag racerrattet sammen med Oscar Siesbye, og i modsætning til denne havde Lucas di Grassi aldrig kørt en omgang på Bellahøj Park før i år. Nummer tre og fire blev henholdsvis Marco Werner/Martin Berner og H.K.H. Prins Joachim/Tom Kristensen.

Royal Pro/Am løbene er af 30 minutters varighed med indlagt pitstop, der skal skiftes chauffør i et tidsvindue mellem 12 minutter og 18 minutter i hvert heat. Et glimrende element der, som vi så i lørdagens heat, kan være udslagsgivende. For mens favoritterne alle havde foretaget deres pitstop, havde Porsche #96 med Michael Christensen/Christian Rolner som makkerpar udsat deres chaufførskifte til sidste øjeblik, og mens de var i pit skete der et uheld mellem Jan Magnussens Porsche 911 og Lars Leeds Volvo Amazon, der lukkede banen.

Da racet igen blev genoptaget var Christian Rolner i spidsen skarpt forfulgt af både Tom Kristensen og Lucas di Grassi, mens Jan Magnussen desværre måtte undgå med en defekt gearkasse. Unge Rolner forsvarede sig bravt, men den ni-dobbelte Le Mans-vinder Tom K. fandt vej forbi, og kort efter havde Christian Rolner et sammenstød med betonbarrieren, hvilket forhindrede drømmen om en topplacering. Først i mål kom Tom Kristensen foran Lucas di Grassi og tyske Jürgen Barth, der delte en Porsche 911 med Lars Rolner.

Søndagens finaleheat i Royal Pro/Am så H.K.H. Prins Joachim startende fra pole position. Allerede på de første meter blev racerprinsen presset af Oscar Siesbye på andenpladsen, der som en konsekvens af sit angreb på førstepladsen mistede en placering i banens første sving til Jürgen Barth i Porsche 911. Fra bagerst i feltet skød Jan Magnussen frem i rækkerne, og den firedobbelt Le Mans-vinder virkede trods en startplacering som nummer 12 et oplagt bud på vinderpodiet. Mens Magnussen overhalede konkurrenterne én efter én, kæmpede Prins Joachim i fronten af feltet med af holde den jagtende Jürgen Barth bag sig. Og først da den førende Cortina var på vej i pit for at skifte chauffør til Tom Kristensen fandt Jürgen Barth vej forbi.

Føringen holdt blot få omgange, for H.K.H. Prins Joachim og Tom Kristensen formåede både lørdag og søndag at lave de hurtigste pitstop, og da Jürgen Barth kørte i pit for at skifte chauffør til Lars Rolner var Tom Kristensen tilbage i spidsen af løbet, og der blev han frem til målflaget. I mellemtiden havde Jan Magnussen kørt sin Porsche frem til en andenplads, og den forsvarede Andreas Rolner frem til mål foran Jürgen Barth/Lars Rolner på tredjepladsen.

Foto: BB67

This post is also available in: English