Copenhagen Historic Grand Prix

Hondas nye supersportsvogn er med til Copenhagen Historic Grand Prix
HONDA NSX CURVA RED

Hondas nye supersportsvogn er med til Copenhagen Historic Grand Prix

Et gammelt ordsprog lyder; ”alting var bedre i gamle dage.” Men det er ikke nødvendigvis den fulde sandhed slet ikke, hvis snakken falder på den nye Honda NSX, arvtageren til den ikoniske Honda sportsvogn, der kunne fejre sit 25 års jubilæum i 2015. Den oprindelige Honda NSX begyndte i produktion i 1990 og stoppede i 2005, og den nye NSX, som bygges i Ohio, USA, er den japanske bilproducents første superbil til gadebrug siden.

Til Copenhagen Historic Grand Prix, den 5.-6. august i København, medbringer den danske Honda importør den nye NSX samt de andre modeller i programmet. På Hondas udstillingsstand kan publikum også opleve den helt nye Civic, by-bilen Honda Jazz og de to SUV-modeller, CR-V og HR-V. Dertil også den vilde Civic Type-R, som netop har hapset omgangsrekorden for forhjulstrukne biler på Nürburgring.

Honda udstiller dog ikke kun den nye sportsvogn, NSX. Bilen vil også deltage i Race for Riget, hvor publikum lørdag og søndag kan købe en tur rundt på den udfordrende bybane.

I modsætning til forgængeren er den nye NSX en hybridbil med én V6-biturbo-motor og hele tre elmotorer, der giver en samlet effekt på 581 hk. Det sikrer en accelerationstid fra 0-100 km/t på 3,0 sekunder og en topfart på 308 km/t. Den højteknologiske drivline leverer sine mange kræfter gennem en 9-trins dobbeltkoblingsgearkasse med skiftepadler på rattet som standard.

Også bilens opbygning er avanceret og optimeret til de mange kræfter og flotte præstationer. Den nye NSX suger luft ind gennem et system, som japanerne med vanlig akkuratesse har døbt, Total Airflow, hvorved den høje ydeevne opnås samtidig med, at drivlinekomponenterne, bremserne og varmeenhederne køles ned. Bagefter ledes luften ud gennem strategisk placerede ventilationsåbninger bagpå for at hjælpe med at reducere den aerodynamiske modstand.

Ombord i det sportslige cockpit opleves på egen krop bilens chassisstivhed, som, sammen med en finjusteret affjedring og nøjagtig vægtfordeling kombineret med Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive-systemet, får adrenalinen til at pumpe hårdt omgang efter omgang på en racerbane.

Der er fire forskellige køreprogrammer at vælge imellem. Afhængigt af indstillingen vil bilen justere motor, gearkasse, chassis og sågar lyden. Hvis man kører i ”quiet”-mode, høres kun elmotorerne, og der er helt stille i kabinen. Dernæst findes ”Sport”, ”Sport+” samt forskellige baneindstillinger. Sidstnævnte vil gøre indtryk i København.

 

Close Menu