Racerbilerne i denne klasse stammer fra perioden 1961 til 1965 og når 65-klassen tørner ud på Bellahøj Park, bliver der nok at følge med i. Hele 35 biler er tilmeldt klassen. Det er fuldt hus, og skulle en af dem udeblive, står der 20 biler på venteliste. Det er overvældende i forhold til tidligere, hvor klassen for GT, TC og GTP-biler fra 1961 til 65 har været sparsomt besat.

Bag den positive udvikling står Nikolai Mortensen fra MG Parts & Service på Nørrebro i København, som selv var kørt i klemme blandt de stadig værre konkurrenter i 65-klassen, som ikke altid ville klassekollegerne det bedste. Da CHGP-ledelsen tilmed sidste år meddelte, at klassen var aflyst til Copenhagen Historic Grand Prix 2015 på grund af for ringe tilmelding, tog Nikolai Mortensen sagen i egen hånd. Han gav CHGP et tilbud, man ikke kunne afslå.

”Jeg spurgte om de ville afvikle et løb i klassen, hvis jeg stillede med 35 biler. Det sagde de ja
til. Til gengæld betingede jeg mig, at jeg kunne godkende alle deltagere”, forklarer Nikolai Mortensen.

De senere år har han og ligesindede oplevet, hvordan klassen blev hærget af deltagere, som nok havde penge og overskud til fint og hurtigt materiel, men som til gengæld – og måske af samme grund – havde lille respekt for konkurrenter på banen. Det var mere reglen end undtagelsen, at deltagerne i klassen kom hjem med buler. Det er den kultur Nikolai Mortensen vil lægge i graven, ved simpelt hen at se deltagerne an, inden de bliver lukket ind i klassen.

”Vi vil gerne tilbage til græsrødderne, hvor manden bag rattet selv har rodet med bilen, for så ved han, hvad det betyder, når der kommer buler i bilen, og så kører man på en anden måde. Helt uden buler kan man ikke slippe, men vi vil simpelt hen ikke se rådden kørsel på banen, så bliver man udelukket”, forklarer Nikolai Mortensen. Den indstilling har samlet stor opbakning med mindst 35 deltagere af alle typer.

Blandt GT-biler (Gran Turismo) er der naturligvis adskillige MG-modeller, blandt TC-bilerne (Touring Cars) er der Ford Cortina og Mustang og blandt GTP (Gran Turismo Prototype) er der blandt andet en Ford GT40.

I 2016 er CHGP hovedbegivenheden for klassen, hvilket skærper interessen for at vinde. Derudover bliver der masser af at se og opleve i pitten, både for deltagere og tilskuere.

”Vi kommer jo næsten alle sammen med en billig pavillon, en engangsgrill og masser af begejstring for både vores egen klasse og CHGP, og det håber vi, vil smitte af på den oplevelse, som tilskuerne får både på og uden for banen. Vi skal have det sjovt, vi skal hygge os, og så vil vi gerne vise vores biler frem, siger Nikolai Mortensen, mens han skruer på forhjulet af en bordeau-farvet MGB, som forhåbentlig skal deltage i løbet.

”Jeg ved ikke, om jeg når at blive færdig til løbet. På værkstedet skal vi hjælpe flere andre med at få deres biler klar, og selv om vi arbejder til kl. 22 to dage om ugen sammen med bilernes ejere, så kan det knibe med at blive færdig. Jeg håber det lykkes. Ellers er jeg der i hvert fald selv”, slutter Nikolai Mortensen