Klasse D er som klasse C, men med væsentlig større motorkraft. Klassen var fyldt og standset for tilmeldinger for flere måneder siden. Det lover for godt og spændende motorløb til CHGP.

“Win on Sunday – Sell on Monday”, var mottoet, der flittigt blev anvendt af de store bilfabrikker tilbage i 60’erne. Succes på racer­banerne betød succes i salgslokalerne. Det fik flere af bilproducenterne til at fremstille specialversioner af deres biler. Dengang var Ford toneangivende med Lotus Cortina og Escort BDA. Flere andre fulgte dog godt efter – Alfa Romeo GTA, Volvo 142S, BMW 2002 Ti og mange andre.

Reglerne i klasse D er stadig som i standardvogne op til 1965, men disse specialversioner af almindelige folks biler er særdeles potente. I denne klasse finder vi et par yderst kraftfulde Ford Mustang-modeller med brølende V8-motorer, der betager store og små med et stærkt involverende inferno af lyd.

I de snævre kurver og langsomme sving har de store amerikanere det svært mod vævre og motorstærke europæiske biler som den 2-dørs sedan BMW 2002 Ti. Specialudgaven med 2-liters motor og dobbelte karburatorer havde 130 hk ved 5.800 o/min ved debuten i 1968, hvilket med en køreklar vægt på 1.062 kg gjorde den særdeles hurtig. Og det er den stadig.

Vi ser frem til mødet med ”Klasse D”, når CHGP afholdes i weekenden 30.-31. juli i København.