Det kan virke forvirrende, at sportsvognene også er repræsenteret i TC-klassen (touring cars). Men det skyldes, at denne klasse (E, red.) kan tælle til Danmarksmesterskabet, hvor det er et krav, at TC-blandes med GT-bilerne (tosædede sportsvogne).

Interessen for denne klasse er stor blandt publikum, fordi de mange spektakulære racerbiler udadtil fremtræder som almindelige gadebiler fra dengang ”far var ung”. Men de er kraftigt modificerede, opbygget med bur, tunede motorer og specialundervogne for optimal hastigheder i svingene.

F.eks. har det taget Jan Heiselberg fem år at bygge den flotte Jägermeister BMW, der deslige har vundet løb på Bellahøj Park. Jan kørte tidligere en BMW 2002 Ti, som nu er gået på arv i familien.

Udover BMW’er byder klassen primært på modeller som Opel Kadett GT-E og Ford Escort RS 1600 og 2000 med den berømte BDA-motor, en model som har et utal af store sejre bag sig, blandt andet med en vis Erik Høyer bag rattet.

Blandt GT-bilerne i denne klasse er Porsche 911 nok den mest berømte. Porsche 911 blev præsenteret tilbage i 1963, og vi fejrede dens 50-års fødselsdag ved CHGP 2013.

Det virkelig dragende ved denne klasse for historiske racerbiler er variationen i mærker og modeller. Det er farverigt, flot og ganske spektakulært at opleve. Og sikrer samtidig underholdende og tætte væddeløb, hvor alle kan have deres personlige favorit.