I forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix, der køres i weekenden den 30.-31. juli på Bellahøj i København er der også mulighed for at opleve såkaldte ”Single seaters” i form af Formula Junior og F3 500.

Formula Junior-klassen fra 1950’erne var et udstillingsvindue for Formula 1 med lavere budgetter og dermed en mere folkelig indgang til sporten.

De første år efter Anden Verdenskrig blev der kørt racerløb i stort set alt, hvad der havde overlevet krigens ødelæggelser. I midten af 1950’erne tog en italiensk greve initiativ til Junior klassen som et billigt udstillingsvindue til Formula 1. Klassen blev populær på kort tid og gennemlevede en fascinerende udvikling.

Formula Junior-klassen blev kørt for første gang i CHGP i 2013 og viste sig at være en pragtfuld oplevelse. De små single seaters er hurtigere og laver mere motormusik end ventet, og konkurrencen om at sætte bedste tid på Bellahøj Park er betydelig.

Den smukke Volpini-racer, der prydede plakaten for CHGP i 2013, er med igen i år. Den er konstrueret i 1959 med front­motor og baghjulstræk. Aksel­afstanden er beskedne 200 cm og sporvidden 123 cm foran og 121 cm bag. Det vindglatte karrosseri er fremstillet helt i aluminium og designet af Giovanni Michelotti.

I Italien var Fiats 1.100 cm3-motor et populært valg, og i patriotismen ånd er den også drivkraften i den omtalte Volpini-racer. Motoren er koblet sammen med en firetrins gearkasse hentet fra reservedelshylderne hos Fiat, hvor også tromlebremsesystemet stammer fra. Foruden Volpini-raceren kan der opleves rigtig mange spændende racerbils-konstruktioner fra en tid, hvor bilindustrien kæmpede for overlevelse efter krigen.