Formula Junior-klassen fra 1950’erne var et udstillingsvindue for Formula 1 med lavere budgetter og dermed en mere folkelig indgang til sporten. For tredje år i træk præsenterer CHGP single seaters på Bellahøj Park.

De første år efter Anden Verdenskrig blev der kørt racerløb i stort set alt, hvad der havde overlevet krigens ødelæggelser. I midten af 1950’erne tog en italiensk greve initiativ til Junior klassen som et billigt udstillingsvindue til Formula 1. Klassen blev populær på kort tid og gennemlevede en fascinerende udvikling.

Formula Junior-klassen blev kørt for første gang i CHGP i 2013 og viste sig at være en pragtfuld oplevelse. De små single seaters er hurtigere og laver mere motormusik end ventet, og konkurrencen om at sætte bedste tid på Bellahøj Park var betydelig.

Den smukke Volpini-racer, der prydede plakaten for CHGP i 2013, er med igen i år. Den er konstrueret i 1959 med front­motor og baghjulstræk. Aksel­afstanden er beskedne 200 cm og sporvidden 123 cm foran og 121 cm bag. Det vindglatte karrosseri er fremstillet helt i aluminium og designet bærer en signatur fra Giovanni Michelotti.

I Italien var Fiats 1.100 cm3-motor et populært valg, og i patriotismen ånd er den også drivkraften i vores Volpini-racer. Motoren er koblet sammen med en firetrins gearkasse hentet fra reservedelshylderne hos Fiat, hvor også tromlebremsesystemet stammer fra. Vores Volpini stiller op i topform, og vi glæder os til igen at høre den på Bellahøj.

Vil du også gerne opleve Formula Junior til CHGP kan du købe din billet her.

This post is also available in: English