Legend Cup klassen har tidligere deltaget ved CHGP. Til stor begejstring for tilskuere, Tv-seer og andre med mulighed for ved selvsyn at bevidne den underholdende racerserie. Legend Cup er spændende motorløb, der indeholder tætte positionskampe og stribevis af placeringsskift fra første sving og helt frem til det ternede vinderflag svinges. Og første gang du ser de farverige Legend racere i aktion, vil du ikke kunne undgå at blive fascineret af klassens tætte kørsel og høje underholdningsværdi.

Legend Cup startet tilbage i 2009, men på blot få år er klassen vokset med samme eksplosivitet, som de sprængfyldte racerløb klassens deltagere leverer. Ved første øjekast ligner de nostalgisk-udseende racerbiler personbiler fra Al Capone-tiden i 1930’ernes USA – blot uden smuglersprit og tommyguns. Men tag ikke fejl. En Legend racer er bygget med et formål alene, og det er at være en racerbil.

Raceren er konstrueret med en rørrammechassis og et sikkerhedsbur og den minimalistiske racerbil i 5/8-dels størrelse er derudover forsynet med en meget omdrejningsvillig motorcykelmotor og en sekventiel gearkasse med seks skiftetrin. Karrosseriet er i glasfiber og der findes otte forskellige designformer, som alle forestiller amerikanske bilmodeller fra 1930’erne. Motoren er hentet hos Japanske Yamaha, er på 1.200 cm3 og yder cirka 130 hk. Da en Legend Cup samtidig vejer ind med blot 600 kilo inklusive chauffør er præstationerne i top.

Accelerationen er hurtig og kontant og køredynamikken fokuseret på underholdning. Derfor har en Legend Cup baghjulstræk, for den skal køres med en anelse overstyring for at være rigtig hurtig. Det er ikke kun vanvittig sjovt for dem, der deltagere i klassen, det er også vanvittig seværdigt racerløb for os som tilskuere.

I forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix kører OK Mobil 1 Legend Cup en fuld mesterskabstællende afdeling bestående af både tidtagning og racerheats. Startopstillingen til første heat findes på baggrund af den forinden kørt tidtagning hvor der, for at øge underholdningsværdien, byttes rundt på de 20 hurtigste. Det vil sige, at den hurtigste Legend Cup-kører starter som nummer 20, den næstehurtigste som nummer 19 og så fremdeles mens den 20’vende hurtigste Legend Cup-kører starter i pole-position. Men da der uddeles mesterskabstællende point i både tidtagning og alle tre heat, er det en risikofyldt strategi at satse på en plads i forreste række.

At komme på podiet kræver overhalinger i massevis og det er den slags racerløb, Legend Cup er kendt for.