MC

For første gang i CHGP’s historie er motorcykler en del af programmet. Og selv om de klassiske roadracing-maskiner ikke kører decideret løb på Bellahøj-banen, venter der publikum en ekstraordinær oplevelse.

Kørerne sidder klar i ryttergården på deres maskiner og venter på starten. Stirrende fjernt og fokuseret gennem plexiglasset på deres styrthjelm, før det hele går løs. Én i stærkt patineret klassisk læder, Cromwell­pottehjelm, klud under hagen og goggles. En anden iført lukket integralhjelm og ambulancefarvet læderdragt med topmoderne strømlinet bule på ryggen og knæpads for optimal føling med farten i svingene. Kontrasterne mødes i klassisk roadracing, som i år er på programmet ved Copenhagen Historic Grand Prix for første gang nogensinde.

Men trods de åbenlyse forskelle i kørernes mundering er det en fælles passion for motorsporten og mekanikken i de gamle klassiske motorcykler, der bringer dem sammen. I weekenden den 3.-4. august oplever vi de klassiske motorcykler på Bellahøj-banen, men de fortidige roadracing­maskiner kan andre gange ses i indædt nærkamp om pokalerne på danske og internationale baner. Ring Djursland har flere gange lagt asfalt til en EM­afdeling, og med mere end 200 tilmeldte kørere er disse løb ble­vet Danmarks hidtil største løbsarrangementer for motorcykler. Der ventes også stor deltagelse, når 2013­udgaven løber af stablen på Jyllands ringen i dagene 13.­15. september.

Hos Danmarks Motor Union kan man konstatere, at det gammeldags i den grad er blevet moderne, for kørerne med Classic­licens er den hurtigst voksende fraktion i dansk motor­ cykelsport lige nu. Classic­løbene er også særligt populære hos publikum, bl.a. fordi ryttergården er åben, så man kan komme tæt på mekanikken og få en snak med kørerne, som gerne deler ud af deres staldfiduser. Det skader selvfølgelig heller ikke publikums­ interessen, at vi i årevis har haft en dansker med helt fremme i den europæiske IHRO­løbsserie (International Historic Racing Organisation).

Jens Kroon fra Tilst ved Aarhus har på sin Triumph Trident T150 fra 1972 vundet EM Cup’en hele syv gange – naturligvis suppleret af en stribe titler som både dansk og nordisk mester. Jens Kroon har indstillet karrieren som
aktiv racerkører, men han kører gerne med
ved opvisningsarrangementer, når kalenderen tillader det. I skrivende stund vides det ikke, om den hurtige jyde får tid til at komme til Bellahøj til CHGP, men kig selv efter. Hans blå/ hvide Triumph med startnummer 448 er nem at genkende.

Her ved CHGP kører Classic­maskinerne parade efter to masterkørere på moderne motorcykler. Men når masterkørerne giver feltet fri efter første omgang og trækker i pit, bliver der givet gas, så trommehinderne bliver masseret igennem. Normalt er Classic­maskinerne inddelt i klasser efter periode, motorstørrelse og ­konfiguration, men her er alle på banen samtidig. Og læg så mærke til, hvor forskelligt motorerne lyder, når gasspjældene står på vid gab.

Når de store twins kommer farende, skulle man tro, at en eskadrille bombefly er ved at gå på vingerne. Mere sprødhed og flere omdrejninger er der i de 3­cylindrede 750’ere. Og mere aparte er den skarpe summen fra 2­takternes ekspansionspotter – som igen spænder fra de spæde Kreidlere på 50 kubik til de potente Suzuki RG 500 med deres fire cylindre i kvadratformation, som var VM­vindermaskiner i 500 GP i starten af 80’erne. Lugtesansen bliver også stimuleret lidt ekstra hos oliebrænderne, for her er den vegetabilske motorolie jo blandet i benzinen, og derfor hænger Castrol­parfumen tæt i luften, når totakterne er passeret.

Bemærk også den vidt forskellige kørestil blandt Classic­deltagerne. Køreren i det rustikke vintage­look sidder oftest helt lige på motorcyklen, som om han er stivet af med et kosteskaft i ryggen. Og den spraglede chauffør med titaniumskaller på skuldrene og slidklodser på knæene hænger ude på siden af sin racer som en anden MotoGP­kører, når han ikke kryber i læ bag kåbeglasset i jagten på den højest mulige topfart.

Glæd dig til synet, lyden og lugten af en bred vifte af retromaskiner, der bliver kørt helt til grænsen af dedikerede entusiaster.