porsche-911-50th-anniversary-10

 

I år er det 50 år siden, at den første 911 blev præsenteret, og den har været selve Porsches sjæl lige siden. Hos Porsche skal den slags naturligvis markeres med en særlig jubilæumsmodel, der præsenteres for offentligheden på den internationale biludstilling i Frankfurt til september 2013.

Produktionen af jubilæumsmodellen bliver begrænset til 1.963 eksemplarer, som er det år Porsche 911 blev præsenteret for første gang. Den særlige jubilæumsudgave kaldet 911 50th Anniversary Edition er baseret på 911 Carrera S, med baghjulstræk og den 3,8-liters udgave af Porsches klassiske 6-cylindrede boxermotor. Karrosseriet er dog det, som normalt er forbeholdt den firehjulstrukne Carrera 4S med de bredere og mere svungne bagskærme.

På Copenhagen Historic Grand Prix vil den danske Porsche klub, PCD, også markere årsdagen for den legendariske 911. I et eksklusivt udstillingsområde vil 100 Porsche 911 modeller pryde arealet med deres forførende former og pulserende boxermotorer, krydret med enkelte helt utrolig sjældne museums biler fra Porsche i Stuttgart. Fra den første 911 til den seneste 911, kaldet 991 i typebetegnelse. De er her alle sammen, som et vidnesbyrd om denne enestående sportsvogn, der mere end nogen anden sportsvogn fra Porsche er født på racerbanen. Hos Porsche har man altid anset motorsport som den ultimative test, og ingen anden sportsvogn har vundet så mange legendariske og forskellige motorløb som Porsche 911, hvis sejre tæller både 24-timers løb som Le Mans og Daytona, det nådesløse Paris-Dakar og det klassiske rallyløb i Monte Carlo.

I dag er der fremstillet flere end 820.000 eksemplarer af Porsche 911 og med hver af de syv generationer har Porsches ingeniører i højere grad forfinet den enestående DNA der kendetegner modellen. Hemmeligheden bag Porsches succes med 911 modellen er nok mest af alt, at den synes at forene åbenlyse modsætninger. Porsche 911 er lige dele tradition og innovation, eksklusivitet og anvendelighed samt ekstreme præstationer og et lavt forbrug. Nogle har måske undret sig over, at 911 af og til ses omtalt som Porsche 901. Det var faktisk modellens oprindelige typenummer og egentlig var det meningen, den nye model skulle hedde Porsche 901. Aftenen inden den internationale biludstilling i Frankfurt slog dørene op i september 1963, blev 901 dog ændret til 911. ”Hvorfor”, spørger du. Peugeot mente de ejede rettighederne til alle tal-betegnelser med et ”0” i midten. Resten er som bekendt historie. 911 blev født som en legende og dens DNA har været tydelig i enhver Porsche lige siden.

Oplev Porsche Club Danmarks særlige hyldest udstilling med 100 Porsche 911 modeller ved Copenhagen Historic Grand Prix i weekenden 3. og 4. august 2013 på Bellahøj.

Køb billetter her: http://www.chgp.dk/kob-billet/

 

This post is also available in: English