Det er nogle af landets bedste racerkørere, som kommer til Bellahøj Park ved årets udgave af Copenhagen Historic Grand Prix. Ligesom i 2015 køres der om fulde mesterskabspoint til MASCOT DTC-serien i ­København

Tekst Morten Alstrup | Foto Henning Smed, Morten Alstrup

Vil du ikke blot opleve nutidens stjerner, men også fremtidens ditto, skal du have fokus på MASCOT Danish Thundersport Championship. Det er her, folk som Jan Magnussen, Ronnie Bremer og Casper Elgaard har kæmpet skærm mod skærm i årevis, men det er også her, at de unge talenter er godt i gang med at slå deres navne fast.

Lad os tage et eksempel. Nicolai Sylvest. Sidste år var han debutant i Copenhagen Historic Grand Prix. Sammen med farmand Jesper – der som den eneste er blevet DTC-mester i forrige århundrede – var han sidste år til start i Pro-Am-feltet, og han gav proffer som Tom Kristensen og Dindo Capello kamp til stregen, indtil teknikken i familiens Lotus Cortina strejkede.

I år har Nicolai Sylvest pludselig også været at finde i DTC, hvor han med kort varsel fik sin debut hos Massive Motorsport som stand-in for 2013-mesteren Dennis Lind. Og han gjorde det fabelagtigt.

Det har en række af den nye generation af DTC-kørere også gjort. Tag Frederik Schandorff og Kasper H. Jensen. De to unge løver, der ligesom Nicolai Sylvest også har kørt kart og racet i talentklasser i udlandet, er blevet snappet op af Team Flexlease / AD Racing, der har John Nielsen som teamchef.

Med den erfarne ræv – som trods sine mange succeser aldrig fik en DTC-titel på sit lange CV – som krumtap har man skabt et team, som i sin blot anden sæson i klassen er blevet en stærk spiller. Teamet er toer efter Magnussen Racing Experience i kampen om teammesterskabet efter det seneste løb på Ring Djursland, hvor Team Flexlease / AD Racing tog sin første 1-2-sejr i en finale.

”Det var en helt fantastisk weekend. Langt bedre, end vi turde drømme om, selv om forventningerne bestemt var store,” lød det fra teamejer Martin Frederiksen umiddelbart efter, at resultatet kom i hus.

Såvel Casper Elgaard som Jan Magnussen var bagefter ikke meget for at erkende, at de på dagen havde mødt deres overmænd. Men deres performance og kørsel på banen sagde det med al tydelighed.

Casper Elgaard – der gjorde rent bort ved DTC-klassens premiere sidste år på Bellahøj Park – var for en gangs skyld tydeligvis ikke konkurrencedygtig, mens Jan Magnussen ikke var hurtig nok. Og frustreret. Frustrationerne startede ved den vigtige tidtagning, hvor han blev slået af Kasper H. Jensen, og en time senere måtte han finde den rette grimasse, da han foran tv-skærmen så sønnike Kevin placere sin gule Renault i betonen i Canadas Grand Prix.

Og frustrationerne fortsatte for Jan Magnussen, som først ikke kunne finde en vej uden om Kasper H. Jensen og senere valgte at køre i pit, da hans bil ikke fungerede optimalt efter et sammenstød med Frederik Schandorff.

Det ændrer dog ikke ved det faktum, at Jan Magnussen er kongen af bybaner. Hvert eneste DTC-løb, der er kørt på gadebanen rundt om Mindeparken i Århus, er nemlig vundet af Big Mag. Men CHGP har været en anden ting. Sidste år var han uheldig. Blev involveret i en kollision, da feltet drejede fra Bellahøjvej til Hvidkildevej, og så var banen åbnet for ikke bare en, men hele tre sejre for Casper Elgaard.

At det har været en enkelt kører, som har domineret de enkelte gadeløbsweekender, har hængt sammen, at man i Århus’ og Københavns gader hidtil har afveget fra DTC-klassens traditionelle afviklingsformat. Når der køres på FDM Jyllandsringen eller Ring Djursland, lader man de otte bedst placerede fra første heat starte i omvendt række i andet heat. For at undgå skader har man hidtil valgt ikke at gøre det her på Bellahøj Park.

Imidlertid gik det over al forventning ved årets Classic Race Aarhus, og derfor har organisationen bag MASCOT DTC-serien lagt op til, at man ved CHGP anvender det oprindelige reglement.

Og det kan I godt glæde jer til.

Kørerne fra MASCOT DTC er nemlig kendt for at kæmpe for hver eneste placering – om det er en føring eller en ottendeplads. CHGP er den fjerde af syv afdelinger i årets mesterskab, og det er nu, at kampen skal sættes ind.

Det ved Jan Magnussen om nogen. Han fører tabellen, men har kun seks points forspring – svarende til værdien af en 12.-tolvteplads i et løb – til Kasper H. Jensen. Og da han har andre forpligtelser, som forhindrer ham i at være til start ved GP Danmark om fire uger, vil vi helt sikkert se en Big Mag i offensiven på de afspærrede veje på Bellahøj.